Psikoloji Alışma Ne Demek ?

Donay

Global Mod
Global Mod
Psikolojide Alışma Nedir?

Alışma, bireyin çevresindeki belirli uyaranlara karşı zamanla daha az tepki vermesi sürecidir. Psikolojide alışma, özellikle davranışsal psikoloji alanında önemli bir kavramdır ve öğrenme süreçlerinin anlaşılmasında kritik bir rol oynar. Alışma, bir uyarana karşı duyarlılığın azalması ile karakterizedir ve genellikle sürekli maruz kalma sonucunda gerçekleşir.

Alışma Süreci Nasıl İşler?

Alışma süreci, belirli bir uyarana maruz kalmanın ardından başlar. İlk başta, birey bu uyarana güçlü bir tepki gösterir. Ancak zamanla, birey bu uyarana alışır ve tepkisi zayıflar. Örneğin, bir şehirde yaşayan bir kişi, ilk başta trafik gürültüsüne karşı rahatsızlık hissederken, zamanla bu gürültüye alışır ve günlük yaşamında bu gürültüyü fark etmez hale gelir.

Alışmanın Günlük Hayattaki Önemi

Alışma, günlük yaşamda pek çok alanda önemli bir role sahiptir. Örneğin, stresli bir ortamda çalışan bireyler, zamanla bu stres faktörüne alışarak daha iyi başa çıkabilme yeteneği geliştirirler. Bunun yanı sıra, alışma, insanların belirli durumlarla daha etkili bir şekilde başa çıkabilmeleri için gerekli bir süreçtir.

Alışmanın Farklı Türleri

Alışma, genel olarak iki ana türde incelenebilir:

1. Fiziksel Alışma: Bireyin fiziksel bir uyarana karşı tepkisinin azalmasıdır. Örneğin, bir kişinin sürekli olarak yüksek bir sesle maruz kalması sonucu zamanla o sese karşı daha az tepki vermesi.

2. Duygusal Alışma: Bireyin duygusal bir duruma karşı tepkisinin azalmasıdır. Örneğin, bir kişi bir filmdeki dramatik sahneye karşı ilk başta güçlü bir duygusal tepki verirken, aynı sahneye tekrar maruz kaldığında bu tepki azalabilir.

Alışma Sürecinin Psikolojik Etkileri

Alışma, bireylerin psikolojik sağlıkları üzerinde olumlu veya olumsuz etkiler yaratabilir. Pozitif bir alışma durumu, bireyin stresle başa çıkabilme yeteneğini artırabilirken; olumsuz alışma durumları, bireyin duygusal tepkilerini köreltebilir ve dolayısıyla ruh hali üzerinde olumsuz bir etki yaratabilir.

Alışma ve Bağlantılı Kavramlar

Alışma, diğer psikolojik kavramlarla da bağlantılıdır. Örneğin:

- Duyarsızlaşma: Alışma sürecinin bir uzantısıdır ve genellikle bireyin tekrarlanan olumsuz deneyimlere karşı duyarlılığının azalması ile ilgilidir.

- Desensitizasyon: Özellikle travma sonrası stres bozukluğu (TSSB) gibi durumlarda, bireyin belirli bir travmatik uyarana karşı duyarlılığının azaltılması sürecidir.

Alışma Süreci ve Eğitim Uygulamaları

Alışma kavramı, eğitim alanında da önemli bir yer tutar. Öğrenme süreçlerinde, öğrencilere belirli bir konu hakkında sürekli tekrar yapıldığında, alışma gerçekleşir ve bu sayede öğrencinin öğrenme süreci hızlanır. Öğretmenler, alışma sürecini dikkate alarak öğrencilerin öğrenme stillerine uygun yöntemler geliştirebilirler.

Alışmanın Olumsuz Etkileri

Alışmanın olumsuz etkileri de göz önünde bulundurulmalıdır. Sürekli olarak zararlı bir uyarana maruz kalan bireyler, zamanla bu uyarana karşı duyarsızlaşabilirler. Örneğin, şiddet içeren medya içeriklerine sürekli maruz kalma, bireyin şiddete karşı duyarsızlaşmasına ve bu tür davranışların normalleşmesine yol açabilir.

Alışmanın Psikolojik Müdahale ile İlişkisi

Psikolojik terapilerde, alışma sürecinin farkında olmak, terapistin müdahale stratejilerini belirlemesine yardımcı olabilir. Örneğin, maruz kalma terapisi, bireyin korktuğu veya kaygılandığı durumlara sistematik bir şekilde maruz kalmasını sağlar ve bu süreçte alışma gerçekleşir.

Sonuç

Alışma, psikolojinin temel kavramlarından biridir ve bireylerin çevresel uyarıcılara tepkilerini anlamak açısından kritik öneme sahiptir. Günlük yaşamda birçok farklı alanda karşılaşılan bir olgu olan alışma, olumlu ve olumsuz etkileriyle birlikte değerlendirilmelidir. Eğitim, terapi ve kişisel gelişim alanlarında alışmanın rolü, bireylerin daha sağlıklı ve etkili bir yaşam sürmelerine katkıda bulunabilir. Alışma, bireylerin çevreleriyle etkileşimlerini şekillendiren karmaşık bir süreçtir ve bu süreç üzerinde yapılan çalışmalar, psikolojinin daha iyi anlaşılmasına olanak tanır.