Klasik Koşullanma Bitişiklik Nedir ?

Nazik

New member
Klasik Koşullanma Bitişiklik Nedir?

1. Tanım

Klasik koşullanma bitişiklik, psikolojide önemli bir kavramdır. İki uyaranın sık sık birlikte sunulması sonucunda, bu uyaranlardan birinin diğerini çağrıştırmasıdır. Ivan Pavlov'un köpekler üzerinde yaptığı deneylerle tanınan bu kavram, öğrenmenin temel ilkelerinden birini oluşturur.

2. Köken

Klasik koşullanma bitişiklik kavramı, 20. yüzyılın başlarında Rus fizyolog Ivan Pavlov tarafından keşfedildi. Pavlov, köpekler üzerinde yaptığı deneylerle, yiyecek sunulduğunda çalan bir zilin, yiyecek beklentisi oluşturarak köpeklerin tükürük salgılamasını sağladığını gözlemledi. Bu deney, klasik koşullanma bitişikliğinin temelini oluşturdu.

3. İşleyiş

Klasik koşullanma bitişiklik, temelde bir uyaranın yanında sürekli olarak başka bir uyaranın sunulmasıyla oluşur. Bu süreçte, ilk başta tepkiyi uyandırmayan ikinci uyaran, zamanla birincil uyaranla ilişkilendirilerek, onun yerini alabilir ve aynı tepkiye neden olabilir. Örneğin, köpeklerde Pavlov'un deneyinde olduğu gibi, yiyecek sunulduğunda çalan bir zil zamanla yiyecek beklentisi oluşturabilir.

4. Örnekler

Klasik koşullanma bitişiklik, günlük hayatta birçok örnekte görülebilir. Mesela, bir filmde duyulan belirli bir müzik parçası, o filmi hatırlatır ve duygusal tepkileri tetikleyebilir. Benzer şekilde, bir restoranda sevdiğiniz bir yemeği yediğinizde çalan belirli bir müzik, sonraki ziyaretlerinizde aynı yemeği hatırlamanıza ve aynı duygusal tepkileri hissetmenize neden olabilir.

5. Eğitimde Kullanımı

Klasik koşullanma bitişiklik, eğitimde de sıkça kullanılan bir yöntemdir. Özellikle hayvan eğitiminde ve davranışsal terapide yaygın olarak kullanılır. Örneğin, bir köpeğe tuvalet eğitimi verirken, her başarılı tuvalet sonrası ödül olarak verilen bir ödül, köpeğin tuvalet ihtiyacını daha sonra o ödülle ilişkilendirmesini sağlayarak, istenilen davranışın pekiştirilmesini sağlayabilir.

6. Sonuç

Klasik koşullanma bitişiklik, psikolojinin ve eğitimin önemli bir parçasıdır. İki uyaran arasında kurulan bu ilişki, öğrenme ve davranış değişikliği üzerinde derin etkilere sahiptir. Pavlov'un deneyleriyle başlayan bu keşif, modern psikoloji ve eğitimdeki birçok uygulamanın temelini oluşturur.